Mediátor Luzsica - Umeleckoorganizátorské aktivity Lajosa Luzsicu na slovensko-maďarskej scéne

Mediátor Luzsica
Umeleckoorganizátorské aktivity Lajosa Luzsicu na slovensko-maďarskej scéne

Katalóg nadväzuje na rovnomennú výstavu, ktorá sa v Galérii umenia Ernesta Zmetáka vNových Zámkoch konala od apríla do augusta 2020. V progr…

AutorHelena Markusková
VydavateľGaléria umenia Ernesta Zmetáka v NZ
Rok vydania2020
Počet strán40
Rozmery230 x 300 mm
JazykSK Slovenský jazyk
Väzbabrožovaná
EAN9788089330645
ISBN978-80-89330-64-5
ŽánerUmenie
5,00 €

Objednajte si tovar spolu nad 70,00 €
a poštovné máte zadarmo!

Viac o produkte

Katalóg nadväzuje na rovnomennú výstavu, ktorá sa v Galérii umenia Ernesta Zmetáka v

Nových Zámkoch konala od apríla do augusta 2020. V programe galérie hrá kľúčovú rolu

mapovanie výtvarných dejín regiónu a slovensko-maďarských vzťahov. Storočnicu novozámockého

rodáka Lajosa Luzsiczu (1920 2005) si galéria pripomína prehľadom jeho umeleckoorganizátorských

aktivít na slovensko-maďarskej scéne. Prvýkrát načrtáva kontexty dvojkoľajnej

dráhy výtvarníka-organizátora formou retrospektívy odkrývajúc nové súvislosti. Výtvarné

začiatky Lajosa Luzsiczu sa spájajú s podnetným multikultúrnym prostredím rodného mesta

v časoch prvej Československej republiky. Na gymnáziu ho učil maliar, zberateľ, znalec folklóru a

zakladateľ múzea János Thain, ktorý ho upozornil na výstavy českých a slovenských umelcov

v meste. Ako študent sa pohyboval v kruhu miestnej bohémy, ku ktorej patrili maliari Ernest

Zmeták a Károly Vágovits a básnik István Nagyfalussy. Na Vysokej škole výtvarných umení

v Budapešti (1940 1947) počas štúdií u Vilmosa Aba-Nováka, Bélu Kontulya a Jánosa Kmettyho,

prešiel tradičným školením orientovaným na prejavy neoklasicizmu a moderny. Zásadný význam

pre neho mali skúsenosti vo francúzskych zajateckých táboroch, ktoré zažil ako vojak počas druhej

svetovej vojny (1945 1946). Po návrate dokončil štúdiá, pôsobil v Tatabányi (1947 1950), kde

založil Slobodnú výtvarnú školu Baník. Text Heleny Markuskovej sa opiera o archívne dokumenty

a fotodokumentáciu z archívu galérie, zverejnené po prvýkrát. Prostredníctvom nich interpretuje

Luzsicovo pôsobenie najmä v 50. a 80. rokoch minulého storočia, ale aj v 90. rokoch, teda v období

mečiarizmu, keď sa snažil o zlepšenie slovensko-maďarských vzťahov a dokonca inicioval

založenie Galérie súčasného umenia v Dunajskej Strede (1994 1997). Pripomína, že uvažoval aj

o založení Galérie súčasného Slovenského umenia v Békéscsabe Výstava a vydanie katalógu boli

zrealizované vďaka finančnej podpory Fondu na podporu kultúry národnostných menšín.

Back